10 jaar stimuleringsregeling Open en online onderwijs
De stimuleringsregeling Open en online onderwijs bestaat 10 jaar. In deze tijd zijn meer dan 100 projecten ontwikkeld om jouw onderwijs te verrijken. Het ministerie van OCW stelde hiervoor financiering beschikbaar. De resultaten en materialen die zijn ontwikkeld zijn vrij beschikbaar. Dat laten we zien op het OOOgstfestival op 23 januari 2025.
Praktijkverhalen en praktische tools om je onderwijs te verrijken
Hoe kun je de werkdruk van docenten verlagen? Hoe kun je studenten motiveren om leren leuker te maken? Zoek je praktische tools om je onderwijs makkelijker te maken? Of wil je samenwerken in een vakcommunity en leermaterialen delen? De praktijkvoorbeelden en tools die we op het OOOgstfestival laten zien geven antwoord op deze vragen. Je kunt alle kennis en ontwikkelde materialen meteen toepassen in jouw onderwijs, zodat je niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden.
Op het OOOgstfestival laten we praktijkverhalen zien en delen we de mooiste materialen om jouw onderwijs te verrijken. We gaan het hebben over (open)leermaterialen, onderwijsconcepten, vakcommunities, learning analytics, (peer)feedback en visualisaties in je onderwijs. Ook kun je in contact komen met onderwijscollega's die ook bezig zijn om hun onderwijs naar een hoger niveau te tillen.
Programma onderdelen
IguideME: beter onderwijs, meer gemotiveerde studenten, sneller afstuderen
De AI-feedbacktool IguideME geeft via gepersonaliseerde feedback met peer-comparison inzicht in het leerproces, waardoor studenten gemotiveerder zijn en betere resultaten halen, de docent beter onderwijs kan leveren en meer rust en ruimte wordt gecreëerd voor student en docent.
Spreker -> Erwin van Vliet (UvA)
Ervaringen en aanbevelingen van anatomie open leermaterialen projecten
We presenteren de resultaten van drie projecten anatomie open leermaterialen (OLM) projecten gedurende 10 jaar: een platform, een collectie van anatomie open leermaterialen (OLM) en een open anatomie 3D model, gebruik in het onderwijs, een rapport, enquêtes. Mooie oogst! Maar hoe verder? Hoe laten we het verder bloeien en groeien? Deze vraag betreft niet alleen anatomie, maar OLM in het algemeen.
Spreker -> Paul Gobée (LUMC)
Pe(e)rfect Vaardig: Samen(werken aan) Online Vaardig(er) in Nederland!
Veel oefenen en goede feedback zijn essentieel bij het aanleren van praktijkgerichte vaardigheden. Maar door de steeds grotere groepen studenten is het regelmatig geven van persoonlijke feedback uitdagend. Daarom ontwikkelden de Open Universiteit en de Universiteit Maastricht Pe(e)rfect Vaardig, een flexibele online methode voor interactief en praktijkgericht vaardighedenonderwijs. De Pe(e)rfect Vaardig methode maakt studenten stapsgewijs vaardiger door zelf én samen vaker te oefenen
Spreker -> Ellen Rusman (OU)
Evaluatie van Virtual Reality als leeromgeving in Geesteswetenschappelijk onderwijs
Van Virtual Reality als leeromgeving wordt vaak verwacht dat het leidt tot verbeterde motivatie en leerresultaten. Om deze veronderstelling te toetsen, is binnen het project Virtual Past Places aan de Universiteit van Amsterdam, een uitgebreid evaluatieprogramma ontwikkeld.
Sprekers -> Jitte Waagen en Hugo Huurdeman (Uva)
Locatie
- De locatie van het festival: Buitenplaats Kameryck
- Tijd: 9.30 uur – 17.00 uur
- Deelname is gratis