Wat is een immersive room?
De letterlijke betekenis van het woord immersief is dat je de perceptie hebt fysiek aanwezig te zijn in een niet-fysieke wereld. Een immersive room is een vorm van eXtended Reality (XR): een parapluterm voor virtual reality(VR), augmented reality (AR) en andere vormen van immersive technologieën. In een immersive room worden de fysieke en digitale wereld samengebracht om een levensechte, interactieve ervaring te creëren. Gebruikers worden zodanig omringd door beeld en geluid van een virtuele werkelijkheid dat ze zich in die werkelijkheid wanen.
Meer technisch-beschrijvend bestaat een immersive room uit een fysieke ruimte met (vaak interactief) bewegend beeld op drie of vier wanden. Soms zijn ook de vloer en het plafond voorzien van (bewegend) beeld. Vrijwel alle immersive rooms combineren het beeld met audio. Soms wordt ook gebruikgemaakt van andere elementen, zoals geur of wind. De immersive room zoals we die hier bedoelen, is een ruimte van zo’n vijf bij vijf meter.
De regieruimte
Direct naast de immersive room is een regieruimte. Hierin wordt de content in de ruimte aangestuurd en worden de gebruikers via een raam geobserveerd. De meeste ruimtes zijn voorzien van camera’s, zodat de handelingen van de gebruikers ook worden vastgelegd. Dat biedt de mogelijkheid om op de handelingen in de immersive room te reflecteren of om ze te delen met gebruikers op afstand.
Kleine gebruikersgroepen
Ervaringen uit de praktijk – zowel in het onderwijs als bij commerciële toepassing – leren dat immersive rooms het meest geschikt zijn voor gebruik door groepen tot maximaal zes mensen. Bij een grotere groepsgrootte is het voor gebruikers makkelijker om ‘achterover te leunen’ en zich te onttrekken aan de activiteit in de immersive room. Bovendien is de fysieke ruimte vaak te beperkt om veel grotere groepen toe te laten.
Verschillende toepassingen
Ken je de Sphere in Las Vegas? Een enorme bolvormige zaal voor concerten en evenementen. De binnen- en buitenkant van de bol bestaan volledig uit beeldschermen. Bezoekers worden ondergedompeld in een ervaring die ze de buitenwereld laat vergeten - zo lang hun bezoek duurt. Die Sphere is een gigantische immersive room. The Sphere laat zien hoe een immersive room kan worden ingezet voor kunst en entertainment. Andere toepassingen zijn bijvoorbeeld:
- games en gamificatie
- training en simulatie
- virtuele samenwerking
VR-bril of immersive room?
Veel van deze voordelen van de immersive room gelden ook voor andere toepassingen zoals VR-brillen. VR-brillen hebben daarbij een aantal voordelen ten opzichte van immersive rooms, waaronder deze:
- De initiële kosten zijn lager.
- Ze zijn niet gebonden aan één fysieke plek.
- De tijd en kosten voor gebruik en onderhoud zijn beperkter.
Daar staat een aantal voordelen van de immersive room tegenover. Met een VR-bril op worden gebruikers in feite ‘losgekoppeld’ van hun fysieke verschijning, wat bij immersive rooms niet gebeurt. Dat zorgt ervoor dat de ervaring in de immersive room gemeenschappelijk is, terwijl die bij gebruik van een VR-bril veel meer individueel is. Daardoor kunnen docenten studenten in een immersive room niet alleen beoordelen op hun individuele kennis en handelen, maar ook op bijvoorbeeld hun leiderschapskwaliteiten en samenwerkingsvaardigheden. Een ander argument vóór dat we bij alle instellingen hoorden, is hoe levensecht de ervaring in de immersive room is, zelfs bij gebruik van relatief eenvoudig beeldmateriaal. Hierin onderscheidt de immersive room zich van een praktijklokaal. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat een praktijklokaal een enkele werkelijkheid nabootst, waar in een immersive room gewisseld kan worden tussen oneindig veel alternatieve werkelijkheden.