Praktijkvoorbeeld Hogeschool INHOLLAND
“Wat nu als het een succes wordt?”
De immersive room van Hogeschool Inholland in Amsterdam is in veel opzichten een pilotproject. Op het moment van de peer visit was de immersive room net ingericht, en was er nog geen onderwijs in gegeven. Ook de inrichting zelf was in feite een pilot. De bedoeling is dat de volledige immersive room op den duur wordt overgeheveld naar een nieuw, nog op te leveren gebouw van Inholland.
Anders dan bij Hogeschool Windesheim in Zwolle, had Hogeschool Inholland geen concrete onderwijskundige toepassing voor ogen toen het besloot een immersive room in te richten. In plaats daarvan sloot de instelling met de immersive room aan op de kwaliteitsafspraken hoger onderwijs van het Rijk en de lijnen die de instelling op basis daarvan uitzette, vertelt Ton Gloudemans, informatiemanager onderwijs en onderzoek: “Op basis van de kwaliteitsafspraken zetten we in op beroepsauthentieke opdrachten,
uitdagend activerend onderwijs en ondersteuning van het leerproces door technologie. Het gebruik van een immersive room sluit daar heel goed op aan.”
Stapsgewijze aanpak
Het is tekenend voor de stapsgewijze aanpak die Hogeschool Inholland koos. De instelling werkte met een multidisciplinaire werkgroep toe naar de ontwikkeling en uiteindelijke aanschaf van de immersive room. Gloudemans: “Een belangrijk onderwerp van gesprek was: wat willen we nu uit die substantiële investering halen? Het gaat in ons geval om een initiële investering van twee ton. Wat kan die ons opleveren? Naast het onderwijskundige rendement hebben we ook in een vroeg stadium de mogelijke kostenbesparingen op een rijtje gezet. Delen van content bijvoorbeeld, of besparen op docententijd doordat je studenten zelfstandig met de immersive room laat werken.”
Met het oog op dat laatste argument – docententijd besparen – is de immersive room zo gebruiksvriendelijk mogelijk ingericht. In grote lijnen koos Inholland voor een vergelijkbare opzet als Windesheim in Zwolle: een ruimte met projectie op drie wanden, audio en een regiekamer. Met name in de regiekamer is de hardware zo ingesteld dat gebruikers het hele systeem met een simpele druk op de knop kunnen aanzetten.
Opbrengst maximaliseren
Inholland besteedde extra aandacht een de kwaliteit van audio- en video-opnames in de immersive room. Dit verklaarde ook de hoge financiële investering. De instelling kiest er bewust voor om wat er in de immersive room gebeurt te kunnen opnemen en streamen via Teams, om zo de opbrengst van het gebruik van de ruimte te maximaliseren. De privacy van de betrokken docent en studenten wordt daarbij in acht genomen.
Inbedden in het onderwijs
Op het moment van de peer visit was de ruimte technisch in orde en lagen er twee uitdagingen: het inbedden van de immersive room in het onderwijs en het organiseren van de beheerstructuur voor de ruimte. Wat de onderwijskundige inbedding betreft: in eerste aanleg zijn de opleidingen verpleegkunde en social work betrokken bij het gebruik van de ruimte. Mede dankzij proefgebruik bij een leverancier wist de instelling dat voor deze opleidingen relevante toepassingen en passende content beschikbaar waren. Bovendien zagen de deelnemende docenten daar hoe betrokken studenten waren bij de leertaak. Tot slot was het voor de docenten nuttig om het gedrag van de studenten buiten de klas te observeren.
Over de beheerstructuur denkt Inholland op dit moment na. Binnen de instelling lopen nu zo’n dertig XR-projecten. Gloudemans: “We kijken of we daar een stuk beheersing en serviceverlening op kunnen zetten. Op die manier is de immersive room niet alleen goed geborgd binnen de organisatie, maar weten we ook zeker dat we dingen zo efficiënt mogelijk doen én dat opleidingen en docenten precies weten wat de instelling op het gebied van XR te bieden heeft.”
Succesindicatoren
Naast de leeropbrengst zijn ook de bezettingsgraad en de kosten belangrijke succesindicatoren. “In dat opzicht is het een beetje dubbel”, vertelt Gloudemans. “Enerzijds willen we natuurlijk dat de immersive room enorm goed rendeert. Anderzijds merkte ons bestuur vooraf op: ‘Wat nu als het een succes wordt? Dan willen alle zeven onderwijslocaties een immersive room.’ Feit is dat niet iedere opleiding voortdurend gebruik kan maken van de ruimte. We moeten dus bekijken hoe we de immersive room optimaal kunnen inzetten binnen een grote instelling als Inholland.”
Successen
- goede inbedding in (onderwijskundige) uitgangspunten van de instelling;
- goede voorbereiding dankzij proefgebruik bij leverancier;
- afgewogen investering;
- groot bereik door mogelijkheden tot delen via Teams.
Aandachtspunten
- grote studentenaantallen versus groepsgrootte in de immersive room betekent dat niet alle opleidingen de immersive room kunnen inzetten;
- concrete onderwijskundige vraag ontbrak – onzekerheid omarming immersive room door docenten.
Gebruik evalueren
Inholland zet nu de eerste voorzichtige stappen in het gebruik van de immersive room binnen het onderwijs. Na elk gebruik van de ruimte zorgt de instelling voor een evaluatie. Zo wil Inholland de onderwijskundige opbrengst zo snel mogelijk in beeld hebben. Op het moment van de peer visit waren er nog geen gebruikersevaluaties, maar Inholland heeft het voornemen om de uitkomsten van deze evaluaties te delen met andere geïnteresseerde instellingen.