Geleerde lessen: adviezen van projectleiders stimuleringsregeling Open en online onderwijs
De projecten uit de eerste en tweede ronde van de stimuleringsregeling Open en online onderwijs en de boegbeeldprojecten over open leermaterialen zijn afgerond. In deze uitgave delen de projectleiders hun geleerde lessen: wat moet je weten als je met soortgelijke projecten aan de slag gaat?
Geleerde lessen per thema
Deze uitgave geeft een overzicht van de geleerde lessen per thema:
- organisatie van projecten
- online onderwijs vormgeven
- productie van videomateriaal
- werken met open leermaterialen
De adviezen van de projectleiders bieden handvatten voor jou als je onderwijs wil herontwerpen met online elementen en gebruik van open leermaterialen.
Laat studenten van elkaar leren en inzichten delen:
"Studenten en cursisten waarderen het om elkaars ideeën te lezen en beoordelen. Geef ze instructies voor feedback geven en Rubrics om werk van medestudenten te beoordelen."Mark de Reuver, TU Delft
Over de boegbeeldprojecten
In de strategische agenda van het ministerie van OCW 'HO2025, de waarde(n) van weten' staat de ambitie dat docenten in 2025 al hun lesmateriaal delen. Om het delen en hergebruiken van lesmateriaal te bevorderen, werkten instellingen in het hoger onderwijs aan twee zogenoemde boegbeeldprojecten: hbo Verpleegkunde en Wiskunde.Open configuratie-instellingen
Bij online onderwijs blijft begeleiding noodzakelijk:
"Studenten werken zelfstandig, maar hebben nog steeds begeleiding nodig! De voorbereiding en nabespreking van de online fietsexcursie is essentieel om theorie en ervaring aan elkaar te koppelen."Wouter Marra, Universiteit Utrecht