Immersive rooms in de onderwijspraktijk

Een aantal Nederlandse hbo-instellingen doet interessante ervaringen op met immersive rooms. Tijdens de peer visits zagen we dat de ruimtes vooral worden gebruikt om praktische vaardigheden te oefenen. Op deze pagina beschrijven we een aantal succesvolle toepassingen uit de praktijk. Daarna bekijken we een aantal praktische zaken die samenhangen met de inrichting en het gebruik van een immersive room.

Beroepsspecifieke toepassingen

Instellingen die al veel gebruikmaken van de immersive room zijn onder meer Hogeschool Windesheim in Zwolle en het Maritiem Instituut Willem Barentsz op Terschelling. Voor beide instellingen geldt dat ze een heel gerichte, beroepsspecifieke toepassing voor de immersive room hebben, waarmee ze een hoge bezettingsgraad realiseren. Hogeschool Windesheim gebruikt de immersive room vooral als nagebootste zorginstelling, terwijl de ruimte op Terschelling met name wordt ingezet als virtuele scheepsbrug. In beide gevallen geldt dat studenten in een nagebootste praktijkomgeving aan de knoppen kunnen zitten, zonder de risico’s die daar in een echte setting aan verbonden zijn.

Daarmee raken we meteen aan een van de grote voordelen van het gebruik van een immersive room in het onderwijs: leerlingen en studenten kunnen ervaring opdoen op een werkplek die om wat voor reden niet makkelijk toegankelijk is. Het mooiste voorbeeld daarvan is misschien wel het Horizon College in Purmerend. Dat maakte 360-gradenopnamen in een datacenter, een plek waar bijvoorbeeld een monteur in opleiding eenvoudigweg niet binnenkomt. Via projectie van die beelden in de immersive room kunnen studenten toch ervaren hoe het is om zich in hun toekomstige werkomgeving te bewegen.

Een ander voordeel van een nagebootste praktijkervaring in de immersive room is dat leerlingen en studenten er handelingen kunnen verrichten die in de beroepspraktijk te risicovol zijn. Denk bijvoorbeeld aan het onschadelijk maken van een explosief in een gevechtssituatie. In de immersive room kunnen gebruikers wel de stress ervaren die daarbij komt kijken, zonder dat ze aan een risico worden blootgesteld.

Een ander goed voorbeeld van risicovol werk in een veilige omgeving vinden we op Hogeschool Windesheim. De immersive room wordt daar op dit moment vooral ingezet voor de opleiding verpleegkunde. Windesheim combineert op een slimme manier virtuele elementen met fysieke hulpmiddelen. In de immersive room wordt een ziekenhuisbed geplaatst met een levensechte oefenpop, waarbij studenten zorghandelingen moeten verrichten. Zij moeten dus inspelen op de gezondheidssignalen die deze patiënt afgeeft, in een nagebootste ziekenhuis- of verpleeghuisomgeving.

De immersive room is niet alleen een natuurgetrouwe nabootsing van een praktijkomgeving; het is daarnaast een verrijkte leeromgeving. We zagen onder meer bij Hogeschool Windesheim hoe de wanden werden gebruikt om zorgcasussen te presenteren. Studenten moesten op basis van die casussen meerkeuzevragen beantwoorden door het juiste antwoord op de wand aan te raken. Zo biedt de immersive room dus ook mogelijkheden om nieuwe en interactieve werkvormen toe te passen.