Programma OOOGstfestival

Hoe kun je de werkdruk van docenten verlagen? Hoe kun je studenten motiveren om leren leuker te maken? Welke praktische tools zijn ontwikkeld om je onderwijs makkelijker te maken? Hoe kun je samenwerken in een vakcommunity en leermaterialen delen? De praktijkvoorbeelden en tools die we op het OOOgstfestival laten zien geven antwoord op deze vragen. Je kunt alle kennis en ontwikkelde materialen meteen toepassen in jouw onderwijs, zodat je niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden.

Dit zijn het onderdelen uit het programma. Het definitieve programma volgt nog.

IguideME: beter onderwijs, meer gemotiveerde studenten, sneller afstuderen

De AI-feedbacktool IguideME geeft via gepersonaliseerde feedback met peer-comparison inzicht in het leerproces, waardoor studenten gemotiveerder zijn en betere resultaten halen, de docent beter onderwijs kan leveren en meer rust en ruimte wordt gecreëerd voor student en docent.
Spreker -> Erwin van Vliet (UvA)

Le-Do-Loop: een flexibele methode om hoogcognitieve leerdoelen te bereiken

De Le-Do-Loop is een Evidence-Informed onderwijsconcept gebaseerd op het principe ‘Learning by Teaching’. Studenten leren om zelfstandig nieuwe kennis op te doen door onderwijs te ontwikkelen en vervolgens daadwerkelijk het topic te doceren aan anderen. Dit concept heeft als doel om hoge cognitieve leerdoelen te bereiken middels (online) kwalitatief goed onderwijs. De werkdruk van docenten vermindert doordat de Le-Do-Loop snel aanpasbaar is wanneer nieuwe kennis en inzichten een plek moeten krijgen in het onderwijs.
Spreker -> Cora Busstra (WUR)

Pe(e)rfect Vaardig: Samen(werken aan) Online Vaardig(er) in Nederland!

Veel oefenen en goede feedback zijn essentieel bij het aanleren van praktijkgerichte vaardigheden. Maar door de steeds grotere groepen studenten is het regelmatig geven van persoonlijke feedback uitdagend.  Daarom ontwikkelden de Open Universiteit en de Universiteit Maastricht Pe(e)rfect Vaardig, een flexibele online methode voor interactief en praktijkgericht vaardighedenonderwijs. De Pe(e)rfect Vaardig methode maakt studenten stapsgewijs vaardiger door zelf én samen vaker te oefenen
Spreker -> Ellen Rusman (OU)

Evaluatie van Virtual Reality als leeromgeving in Geesteswetenschappelijk onderwijs

Van Virtual Reality als leeromgeving wordt vaak verwacht dat het leidt tot verbeterde motivatie en leerresultaten. Om deze veronderstelling te toetsen, is binnen het project Virtual Past Places aan de Universiteit van Amsterdam, een uitgebreid evaluatieprogramma ontwikkeld.
Sprekers -> Jitte Waagen en Hugo Huurdeman (Uva)

Ervaringen en aanbevelingen van anatomie open leermaterialen projecten

We presenteren de resultaten van drie projecten anatomie open leermaterialen (OLM) projecten gedurende 10 jaar: een platform, een collectie van anatomie open leermaterialen (OLM) en een open anatomie 3D model, gebruik in het onderwijs, een rapport, enquêtes. Mooie oogst! Maar hoe verder? Hoe laten we het verder bloeien en groeien? Deze vraag betreft niet alleen anatomie, maar OLM in het algemeen.
Spreker -> Paul Gobée (LUMC)