Praktijkverhalen
Lees de praktijkverhalen van projectleiders die mee hebben gedaan met de stimuleringsregeling Open en online onderwijs.
Maak online leren motiverender met learning analytics
Kunnen we technologie inzetten om studenten die achterop dreigen te raken beter te motiveren? Kunnen we het leerresultaat nauwgezet monitoren bij lessen waar grote groepen studenten aan deelnemen? En kunnen...
Leerresultaten van serious gaming meten tijdens het spel
Serious gaming wordt steeds vaker ingezet in het hoger onderwijs. Maar hoe kun je meten wat studenten tijdens het spel hebben geleerd? De Open Universiteit ontwikkelde hiervoor een tool die...
Geneeskundeonderwijs laten voortborduren op elkaars leermaterialen
Open source software biedt programmeurs wereldwijd de mogelijkheid om samen te werken aan de code van een bepaald product. Via GitHub verspreidt die nieuwe code zich supersnel in zowel de...
VR maakt voorbereiden en oefenen van practicum levensecht
Studenten vinden chemiepractica vaak spannend. Er kan veel misgaan, met behoorlijk hoge kosten en veiligheidsrisico’s als gevolg. De WUR ontwikkelde samen met de RUG een virtueel chemiepracticum om studenten eerst...
Labvaardigheden verbeteren? Gebruik interactieve video’s
Studenten Bio-Farmaceutische Wetenschappen ervaren een hoge druk tijdens practica, omdat ze de vaardigheden nog missen om handelingen goed uit te voeren. De Universiteit Leiden ontwikkelde daarom interactieve video’s over deze...
Interactieve lesmethode laat studenten van elkaar leren
Het is algemeen bekend dat je lesstof pas echt goed beheerst als je in staat bent om het aan een ander uit te leggen. Hoe kun je van dat idee...
Fouten maken mag bij actiegericht toetsen
Omgaan met onzekerheden is één van de belangrijkste vaardigheden voor ondernemende professionals die willen innoveren. De markt mag van universiteiten verwachten dat ze studenten opleiden die over deze vaardigheden beschikken....
Realistische casussen van echte bedrijven
Om de kern van het vak data-analyse te doorgronden, wil je als docent dat studenten aan de slag kunnen met realistische gegevens. Hogeschool Saxion ontwikkelde een MOOC over Business Analytics...
De vakcommunity circulaire economie ging pas rollen door het vinden van een gezamenlijk doel
Vijf hogescholen hebben binnen het domein circulaire economie een vakcommunity opgericht. Binnen het project wilden zij gezamenlijk ervaring opdoen in het delen en doorontwikkelen van leermaterialen. Na wat opstartproblemen en...