Praktijkverhalen
Lees de praktijkverhalen van projectleiders die mee hebben gedaan met de stimuleringsregeling Open en online onderwijs.
Studenten leren virtueel pleiten met PleitVRij
Op de Universiteit Utrecht komen rechtenstudenten in hun toga uit een lokaal. Zij oefenen het pleiten in een virtuele omgeving. Op deze manier kunnen zij op een realistische manier hun...
Frocole- de app voor feedback en reflectie bij samenwerkend leren
Samenwerkend leren of collaboratief leren is niet alleen gericht op de ontwikkeling van de eigen kennis en persoon, maar ook op het verder helpen van de ander. Dankzij de stimuleringsregeling...
Studenten krijgen via YouTube antwoord op wat ze nooit durfden te vragen
In de masterfase krijgen medisch studenten geen les meer in medische beeldvorming (radiologie) en er is ook geen begeleiding meer van een radioloog. Er is wel behoefte aan onderwijs in...
Personen- en familierecht verlevendigen met acteurs
De Universiteit Maastricht nam het blok personen- en familierecht op de schop. In plaats van korte, eenzijdige casussen op papier, staan studenten nu in twee groepen een echtpaar bij in...
Directe feedback tijdens online oefenen van lab-rekenvaardigheden
Studenten biomedische wetenschappen, gezondheidswetenschappen en geneeskunde hebben allemaal scheikunde in hun vakkenpakket gehad. Met die kennis zouden ze eenvoudige labcalculaties moeten kunnen maken. De werkelijkheid is dat hun basiskennis achterblijft...
Feedbackapp veldwerk prikkelt nieuwsgierigheid van studenten
Bij studie aardwetenschappen mag veldwerk niet ontbreken. Toch staat dit onderdeel onder druk door een tekort aan docenten met een veldgeologieachtergrond en een toename van studenten. Universiteit Utrecht ontwikkelde een...
Virtual Classroom versterkt rol docent en verrijkt het onderwijs
Veel mensen associëren online onderwijs met een ‘talking head’ op een scherm. Dat je het ook op een heel andere manier kunt vormgeven, zodanig dat fysiek en online onderwijs elkaar...
Gepersonaliseerde feedback in grootschalig onderwijs
Hoe geef je studenten en docenten op ieder moment inzicht in de voortgang van het leerproces? Universitair docent Erwin van Vliet wilde zijn studenten graag een-op-een begeleiding bieden, maar hoe...