Dit project richt zich op de totstandkoming van een ‘levend lab’ in Jordanië. Dit lab maakt deel uit van de ontwerpcursus van het International Land and Water Management-programma van de Universiteit Wageningen.
Met deze onderwijsinnovatie wordt een virtuele versie ontwikkeld van de werkomgeving waarmee studenten in hun latere loopbaan te maken kunnen krijgen.
Instelling
Universiteit Wageningen
Doel en doelgroep
De cursus wordt gebaseerd op een ‘levend lab’ (proeftuin), dat in co-creatie tot stand wordt gebracht in Jordanië. Hoewel de studenten niet fysiek op de locatie aanwezig zijn, kan een levensechte nabootsing bereikt worden met video's, virtuele wandelingen en interactie met (echte) belanghebbenden in Jordanië. De huidige cursus wordt op drie manieren verbeterd:
- Betrokkenheid van stakeholder in Jordanië. In de cursus fungeren ze als probleemeigenaren en lokale experts;
- Een duurzame proeftuin door middel van gezamenlijk financierde onderzoeks- en onderwijsprojecten en studentenuitwisseling;
- De totstandkoming van een ‘international classroom’, waarmee traditionele vooroordelen in ontwikkelingsprojecten voorkomen worden.
Het project richt zich op de masterstudenten (ongeveer 30 per jaar) van dit programma, studenten aan andere universiteiten die vergelijkbare programma’s volgen en Erasmus-uitwisselingsstudenten.
Resultaten
Het project streeft de volgende doelstellingen na:
- Ontwikkeling van een proeftuin om de probleemgeoriënteerde aard van de cursus te vergroten;
- Het creëren van veldwerkervaring op afstand op een online educatief platform;
- Het bereik van de cursus vergroten door nieuwe deelnemers aan te trekken en de acceptatie van de cursus in andere studieprogramma's te bevorderen;
- Co-creatie samen met belanghebbenden en lokale deskundigen in Jordanië;
- Versterking van interdisciplinaire vaardigheden door de ontwikkeling van een nieuwe integratieve e-module.
Ontwikkelde materialen
Het project levert allereerst materialen op die deel uitmaken van de proeftuin. Dat zijn in elk geval kennisclips, 3D-transectwandelingen, datasets en berekeningen en vaardigheidstrainingen. Zie materialen hieronder:
An online interactive map through which all materials are presented to the students:
https://wur.h5p.com/content/1292022339925191437
https://edusources.nl/materials/l4l:oai:library.wur.nl:l4l%2F11646/jordan-valley-tour-agricultural-water-management-in-the-jordan-valley
A movie about the living laboratory and the interactive map, which entered the finals of the MEDEA award for the Media and Learning Association (see website - https://media-and-learning.eu/ - for movie, click on this link https://www.kollaborate.tv/player?link=65e8786224371
A making of movie – highlighting the process and what lessons we learnt- https://wur.yuja.com/V/Video?v=726849&node=3567023&a=98631622
A tips & tricks document for teachers who also wish to develop an (online) living lab (this document will be made available through SURF and included in the Edusources database after the summer holidays.
Contactpersoon voor vragen
Gerlo Borghuis - gerlo.borghuis@wur.nl
Stimuleringsregeling open en online onderwijs
Dit is een project uit ronde 2022 van de stimuleringsregeling open en online onderwijs.