Feedback and Reflection in Online Collaborative Learning (FROCOLE)
Sociale interactie met medestudenten en docenten is een belangrijke voorwaarde voor computerondersteund samenwerkend leren. In het project Feedback en Reflectie in Online Collaboratief Leren (FROCOLE) werkt de Open Universiteit aan de ontwikkeling van een mobiele app die de sociale interactie verbetert op basis van feedback en reflectie.
Frocole: de app voor feedback en reflectie bij samenwerkend leren
Samenwerkend leren of collaboratief leren is niet alleen gericht op de ontwikkeling van de eigen kennis en persoon, maar ook op het verder helpen van de ander. Opleiders en onderzoekers van de Open Universiteit (OU) bedachten en ontwikkelden de Frocole-app om het feedback- en reflectie-proces te ondersteunen van groepen die samenwerken.
"Ook het samenwerken zélf moet je leren. En daar kan deze tool voor feedback en reflectie een perfecte ondersteuning bij zijn"
Karel Kreijns - Hoogleraar Onderwijskunde en voorzitter van de vakgroep Sociaal Leren aan de Open Universiteit
Instelling
Open Universiteit
Doel en doelgroep
Computerondersteund samenwerkend leren ofwel computer-supported collaborative learning (CSCL) is in opmars in het hoger onderwijs. CSCL leidt tot betere leer- en sociale prestaties, verlaagt de uitvalcijfers en vermindert het gevoel van eenzaamheid en isolement wanneer de samenwerking online gebeurt. Toch blijkt productieve samenwerking tussen de studenten in CSCL geen vanzelfsprekend gegeven. Om de sociale interactie te bevorderden zijn een aantal maatregelingen nodig zoals de regulatie van de groepsprocessen. Daartoe werkt de Open Universiteit aan FROCOLE, een mobiele app voor feedback en reflectie. De app versterkt de sociale interactie tussen studenten en helpt bij het voorkomen van groepsdynamische problemen die vaak tijdens (online) CSCL-situaties ontstaan. Daardoor blijven studenten ook tijdens langere periodes van samenwerken gemotiveerd, en wordt de kans op uitval tot een minimum beperkt.
FROCOLE is bedoeld voor alle instellingen die online onderwijs aanbieden met behulp van CSCL-groepen.
Resultaten
FROCOLE moet uitmonden in een mobiele app die studenten van feedback en reflectie voorziet. Door de app mobiel te ontwikkelen zijn studenten straks niet afhankelijk van een specifieke elektronische leeromgeving, zoals Blackboard, Canvas of Brightspace, en kan FROCOLE zo breed mogelijk worden gebruikt. De app wordt samen met een elektronische gebruikers- en docentenhandleiding ontwikkeld.
Ontwikkelde materialen
De Feedback en Reflectie app
De daadwerkelijk downloadbare app van de play- en appstore alsook de (documentatie van de) source code van de app:
- Feedback and reflection app in de Play store en de App store
- Source code van de mobiele app
- Documentatie van de mobiele app
- Upload naar github.com onder een GNU GPLv3-licentie
Gebruikershandleiding voor de FROCOLE app
- Student – gebruikershandleiding student (NL)
- Docent - gebruikershandleiding docent (NL)
- Beheerder - gebruikershandleiding beheerder (NL)
- Docentenhandleiding gericht op de didactische achtergrond van het inzetten van de FROCOLE app
Publicaties over het project
- Project website Frocole.
- Nieuwsbericht op OU website :
Promotievideo van de FROCOLE app:
- Promotievideo Frocole - NL:
- Promotievideo Frocole - UK:
Contactpersonen voor vragen
- prof. dr. ir. Karel Kreijns: karel.kreijns@ou.nl
- dr Maartje Henderikx: maartje.henderikx@ou.nl
Stimuleringsregeling open en online onderwijs
Dit is een project uit ronde 2020 van de stimuleringsregeling open en online onderwijs.