Projecten

Terug naar overzicht
Soort innovatie

Gamebrics: Serious gaming voor actief online leren

Soort innovatie Game en Spel

Dit ‘Gamebrics’ project combineert online activerend leren (via scenario-based serious games) én online formatief toetsen (via analytical e-rubrics). Het project integreert beide elementen op een vernieuwende wijze en zorgt voor een evaluatie in de onderwijspraktijk. Het beoogde resultaat is een gebruiksvriendelijke en gevalideerde tool voor docenten.

Gamebrics_Promo from PenOW on Vimeo.

Hiermee kunnen ze (virtuele) begeleiding mét geautomatiseerde (synchrone) formatieve assessment van analytische vaardigheden realiseren.

“Wij wilden studenten graag tijdens het spelen van de game terugkoppeling geven over hun leren, en niet pas achteraf. Ook wilden we die leerresultaten graag in een dashboard monitoren, zodat zowel de student als de docent tijdens de game ziet hoe de voortgang is.”  

Hans Hummel - projectleider Gamebrics project en themaleider serious gaming en simulaties binnen de Open Universiteit

Instelling

Open Universiteit (penvoerder)

Doel en doelgroep

In het ‘Gamebrics’ project ontwikkelen we een innovatieve aanpak voor interactief praktijkgericht vaardigheidsonderwijs voor het hoger onderwijs. Daarbij staat de ontwikkeling van analytische vaardigheden centraal. Het project omvat het ontwerp, de implementatie en de praktijkevaluatie. We gebruiken serious games om activerend en betekenisvol online leren te kunnen realiseren. Binnen het spelverloop bouwen we analytische rubrieken in die de verwerving van analytische vaardigheden ondersteunen met formatieve e-assessment.

De aanpak en de games die we in dit project ontwikkelen, zijn in principe van belang voor de meeste cursussen en studenten binnen het hoger onderwijs. Deze vorm van online activerend onderwijs is steeds beter schaalbaar te maken voor grote groepen studenten. In het schooljaar 2018-2019 waren ruim 750.000 studenten ingeschreven in het hoger onderwijs; zij vormen dus de doelgroep. 

Resultaten

Het project levert de volgende resultaten op:

  • Een gevalideerde rubriek voor analytisch denken in het hoger onderwijs (als generieke complexe vaardigheid);
  • Een invoertool waarmee e-rubrics in de gameplay worden geïntegreerd;
  • Inzicht in de praktische bruikbaarheid en effectiviteit van deze innovatie in het vaardigheidsonderwijs;
  • Toegang tot de softwareproducten en eventueel hergebruik ervan;
  • Mogelijkheid tot dienstverlening en maatwerk rond dergelijke onderwijsinnovatie;
  • Aanbevelingen en instructies voor het ontwerpen en gebruiken van een digitale didactiek gericht op activerend vaardigheidsonderwijs;
  • Een aantal proof-of-concept serious games waarin de onderwijsinnovatie reeds is toegepast.

Ontwikkelde materialen

De belangrijkste te ontwikkelen materialen zijn de invoertool en de serious games. Het binnen het Gamebrics project ontwikkelde materiaal zal beschikbaar komen onder de Creative Commons licentie CC BY-NC-SA. Het materiaal maken we vind- en herbruikbaar door de SURF-Edurep dienst voor hoger onderwijs en Kennisnet te gebruiken. De publicaties komen breed beschikbaar via Open Acces Journals en de PURE-repository.

Resultaten van het project komen gedurende het project beschikbaar via gamebrics.nl

Lees hier het praktijkverhaal over dit project.

Contactpersoon voor vragen

Hans Hummel, Open Universiteit (hans.hummel@ou.nl).

Stimuleringsregeling open en online onderwijs

Dit is een project uit ronde 2021 van de stimuleringsregeling open en online onderwijs.