Projecten

Terug naar overzicht
Vakgebieden

Topic Oriented Open Learning (TOOL) platform in de Anatomie

Vakgebieden Gezondheid
Soort innovatie Tekst, Instructie en Opgaven, Visualisatie (3D/360 video)

Dit project heeft een platform ontwikkeld dat het beter mogelijk maakt om open anatomische leermaterialen te verzamelen en beschikbaar te stellen. Het platform bevat ook leerhulpmiddelen voor docenten en studenten. Op deze manier hebben ze makkelijker toegang tot goede content. Alle belangstellenden hebben gratis toegang tot het materiaal.

Instelling

LUMC en Universiteit Maastricht

Doel en doelgroep

Het doel van dit project is om betere content aan te bieden in het anatomie-onderwijs. Goed beeldmateriaal was eerder alleen beschikbaar in dure atlassen. Ook was het online materiaal niet altijd van goede kwaliteit en daarnaast auteursrechtelijk beschermd. Met het Topic Oriented Open Learning (TOOL)-platform hebben zowel studenten als docenten Anatomie gratis toegang tot een breed scala aan open, peer-reviewed anatomische leermaterialen. Zo kunnen studenten zelfstandig oefenen en stof herhalen met documenten, tekeningen, foto’s en video’s en kunnen docenten een ‘docent-account’ aanmaken om zo toegang te krijgen tot leerhulpmiddelen voor docenten.

Resultaten

Er is een leerplatform ontwikkeld met de naam Topic Oriented Open Learning (TOOL). Het is een open source leerplatform, dat ook als basis kan dienen voor andere domeinen dan dat van de anatomie. Het leerplatform bevat drie tabbladen: Browse, Discover en Do! Onder elk tabblad zijn leermaterialen en leermiddelen te vinden.

  • Onder Browse zijn er onder andere documenten, tekeningen, video's, 3D-modellen en quizzen beschikbaar.
  • Onder Discover kan de bezoeker kiezen voor een bepaald deel van het lichaam en daar allerlei details over vinden.
  • Bij Do! kan er content worden toegevoegd als de bezoeker van het platform een account heeft. Ook zijn daar onder andere CT-scans te bekijken.
  • Docenten kunnen een account aanmaken, waarmee ze in het platform de rol docent krijgen. Dan kunnen ze leerpaden maken en is het mogelijk om studenten opdrachten te laten maken.

Ontwikkelde materialen

Het TOOL-platform is voor iedereen gratis en open toegankelijk. Ook zijn er al evaluatierapporten beschikbaar die onder andere een inventarisatie van knelpunten bevatten.

Tips

Houd rekening met het opzetten van een classificatie/relatiesysteem (Domein-model) zodat het systeem weet welke onderwerpen bij elkaar horen.

Contactpersoon voor vragen

Paul Gobée, o.p.gobee@lumc.nl

Stimuleringsregeling open en online onderwijs

Dit project heeft in 2015 deelgenomen aan de stimuleringsregeling open en online onderwijs.