Projecten

Terug naar overzicht
Vakgebieden

Vrije onderzoeksopdrachten in bachelor lab-onderwijs: methoden en materialen

Vakgebieden Techniek
Soort innovatie Tekst, Instructie en Opgaven

Project om lab-onderwijs in natuurwetenschappelijk georiënteerde bacheloropleidingen te verbeteren door studenten vrije onderzoeksopdrachten te laten doen. Studenten krijgen verantwoordelijkheid en regie in elk van de stappen in de empirische onderzoekscyclus met als leerdoelen: kritisch denken, 'self-efficacy', en begrip voor 'nature of science'.

For English scroll down

Binnen een professionele leergemeenschap met docenten van vijf verschillende opleidingen worden best practices besproken, getest, geëvalueerd, aangepast en opnieuw aangeboden. De methode en de lesmaterialen zijn hieronder te vinden.

Instelling

Universiteit van Amsterdam (penvoerder), Leiden Universiteit, TU Eindhoven en Vrije Universiteit Amsterdam.

Doel en Doelgroep

Het doel van dit project is het ontwerpen van lab-onderwijs in het hoger onderwijs een stimulans te geven. Door samen te werken in een professionele leergemeenschap (plg) kunnen best practices in het gebruik van vrije onderzoeksopdrachten gedeeld worden en de bestaande lab-onderwijs vakken worden vernieuwd. Door het inzetten van pedagogisch onderzoek worden de belangrijkste kenmerken van de best practices geïdentificeerd en verklaard. Het proces en de geleerde lessen van binnen de plg worden gevat in een draaiboek om andere docenten te ondersteunen die gebruik willen maken van vrije onderzoeksopdrachten in hun lab-onderwijs. 

In het eerste jaar richt het project zich op interne kennisdeling en innovatie, met als primaire doelgroep studenten van vijf verschillende natuurwetenschappelijke bacheloropleidingen. De vijf opleidingen omvatten (toegepaste)natuurkunde, biomedische wetenschappen en interdisciplinaire wetenschapsopleidingen. In het tweede jaar ligt de focus op externe kennisdeling, met als doel andere docenten te inspireren en te ondersteunen bij het inzetten van vrije onderzoeksopdrachten in hun lab-onderwijs.

Resultaten

Het project beoogd drie resultaten op te leveren. Ten eerste komt een draaiboek voor docenten beschikbaar, waarin inzichtelijk wordt gemaakt hoe keuzes voor verschillende aspecten van vrije onderzoeksopdrachten zich verhouden tot het bedienen van verschillende studentenpopulaties en het bereiken van specifieke leerresultaten. Ten tweede worden evidence-based open-access materialen voor het ondersteunen van vrij onderzoek door studenten in natuurwetenschappelijke practica in het hoger onderwijs opgeleverd. Ten derde wordt het volledige cursusmateriaal per opleiding dat in dit kader wordt ontwikkeld beschikbaar gesteld. Dit materiaal laat zien hoe vergelijkbare methoden worden aangepast voor verschillende groepen studenten.

Ontwikkelde materialen

Contactpersoon voor vragen

Forrest Bradbury, Amsterdam University College - f.r.bradbury@auc.nl

Stimuleringsregeling open en online onderwijs

Dit is een project uit ronde 2022 van de stimuleringsregeling open en online onderwijs.

Open inquiry in bachelor’s science lab courses: methods and materials

Project to improve learning outcomes in science lab courses through use of student open inquiries.  By giving students agency and responsibility in all phases of the empirical research process, open inquiries improve their critical and scientific thinking, their self-efficacy as researchers, and their understandings of the nature of science.

The project supports a Community of Practice dedicated to science lab education which spanned instructors and researchers from five different departments and three universities.  This team compared, tested, and adapted their open inquiry teaching practices, and then shared their methods and materials via open-access online publications.

Institution

University of Amsterdam (leader), Leiden University, TU Eindhoven and Vrije Universiteit Amsterdam.

Goal and Target Group

This project’s over-arching goal was to improve experimental natural science education at the bachelor’s level.  Targeting empirical research skills, the team focused on open inquiry teaching methods whereby students conceive of their own research questions, design their experimental methods and analyses, and communicate their plans, progress & conclusions to peers and teachers.  Teachers’ best practices for supporting these student open inquires were identified and explained through a combination of education research and the discussions within the Community of Practice.  Finally, recognizing that no two courses will be identical, the team has drawn up general principles to help other instructors in adapting such methods in their own contexts.  These best practices and general principles were disseminated via an online playbook and articles in disciplinary (teaching) association media and education research journals (in preparation).

The first year of the project focused on internal dissemination and innovation within the diverse project team, spanning bachelor’s lab courses in (applied) physics, biomedical sciences, and interdisciplinary natural sciences.  The second project year focused on external dissemination, with the goal of inspiring and supporting others in adapting open inquiry teaching practices.

Results

The project team found striking similarities in some aspects of how student open inquiries are successfully supported across lab courses in the natural sciences.  Studying the similarities across different programs and disciplines elucidated best practices and guiding principles, while studying the differences between various open inquiry implementations showed a rich variety of contexts and styles.

The project results included open-access publication of materials and interactive dissemination.  Four entire collections of course materials show how similar teaching methods are practiced across the natural sciences.  Additionally, the team’s playbook helps others in adopting and adapting open inquiry as a didactical form in their own science lab courses, according to their students’ backgrounds and course learning objectives.  And the interactive dissemination included workshops and presentations at teaching and research conferences, peer-reviewed education research articles, and various intra-institution initiatives. 

Developed materials

Contact for questions

Forrest Bradbury, Amsterdam University College - f.r.bradbury@auc.nl

Incentive scheme open and online education

This is a project from round 2022 of the open and online education incentive scheme.