Zorgprofessionals moeten in staat zijn om meetinstrumenten doelgericht te selecteren, zinvol te gebruiken en de uitkomsten ervan adequaat te interpreteren. Verschillende hogescholen met zorgopleidingen hebben de behoefte om de opleiding van zorgprofessionals op dit punt te verbeteren door leermaterialen te delen. Dit project wil een open collectie met digitale leermaterialen opzetten gericht op zinvol meten in de zorgpraktijk.
“Er was nog nauwelijks leermateriaal over thema’s als ethiek, zorgtechnologie en communicatie over meetresultaten met patiënten”
Miriam van Ittersum - Docent/onderzoeker opleiding fysiotherapie Zuyd Hogeschool
Instellingen
Zuyd Hogeschool, Fontys Hogescholen, Hanzehogeschool Groningen, Hogeschool Leiden, Hogeschool NCOI - Pro Education B.V., Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Utrecht en Hogeschool van Amsterdam.
Doel en doelgroep
Dit project heeft twee hoofddoelen:
- Een open collectie bijeenbrengen van hoogwaardige en breed gedragen digitale leermaterialen. Deze leermaterialen kunnen bij zorgopleidingen ingezet worden in het onderwijs over zinvol meten in de zorgpraktijk (ZIeZO meten);
- Een actieve vakoverstijgende community van hbo-docenten van zorgopleidingen opzetten. Deze docenten kunnen leermaterialen delen, ervaringen uitwisselen en bijdragen aan onderhoud, uitbreiding en verduurzaming van de verzameling leermaterialen.
De doelgroep bestaat uit hbo-docenten van medische en paramedische opleidingen, zowel op bachelor- als op masterniveau. Voorbeelden zijn Fysiotherapie, Ergotherapie, Logopedie, Verpleegkunde, Biometrie, Voeding & diëtetiek, Management in de zorg en Mondzorgkunde. De materialen kunnen ook nuttig zijn voor studenten, zorgprofessionals en instellingen voor bij- en nascholing.
Resultaten
Het project wil de volgende vijf resultaten opleveren:
- Een visiedocument met (1) de eindcompetenties van de student over het gebruik van meetinstrumenten in de zorgpraktijk; (2) de visie op de kwaliteit van het leermateriaal, en (3) een overzicht van de relevante leerstrategieën en -methoden.
- Een vakvocabulair van termen en concepten over zinvol meten in de zorgpraktijk (vakjargon). Dit vocabulaire maakt het mogelijk een goede index op te stellen om de leermaterialen makkelijk vindbaar te maken.
- Nederlandstalige digitale open collectie van leermaterialen over zinvol meten in de zorgpraktijk. Dit is online beschikbaar leermateriaal dat de community verzamelt of (door)ontwikkelt.
- Een actieve community van docenten die gebruikmaken van de ontwikkelde leermaterialen, ervaringen uitwisselen, leren van elkaar en bijdragen aan onderhoud en uitbreiding van de verzameling leermaterialen.
- Een onderhoudsplan voor gebruik van de open collectie.
Ontwikkelde materialen
- Het belangrijkste te ontwikkelen materiaal is de digitale open collectie van leermaterialen over zinvol meten in de zorgpraktijk. ZIeZO meten is van plan de collectie te blijven uitbreiden en verwelkomt bijdragen van en samenwerking met docenten en instellingen uit het gezondheidszorgonderwijs.
- Open hier een beschrijving van onze visie en de door ons opgestelde leeruitkomsten: Visiedocument ZIeZO meten
- Open hier de kwaliteitscriteria waaraan onze leermaterialen moeten voldoen: Kwaliteitsmodel ZIeZO meten
- Bekijk hier de factsheet open leermaterialen met showcase ZIeZO meten waarin het waarom, wat en hoe (je kan gebruiken en kan bijdragen) wordt samengevat: Factsheet ZIeZO meten
Contactpersoon voor vragen
Projectleiders ZIeZO meten Esther Bols en Miriam van Ittersum, via ziezometen@org.hanze.nl
Stimuleringsregeling open en online onderwijs
Dit is een project uit ronde 2021 van de stimuleringsregeling open en online onderwijs.