Realistische videobeelden bij vak Water Systems Design geeft studenten intensieve leerervaring
Bij de opleiding International Land and Water Management leren studenten van Wageningen University & Research hoe ze in droge gebieden het watergebruik in de landbouw kunnen verbeteren. De oude praktijkcase in het vak Water Systems Design werd met financiering via de stimuleringsregeling Open en online onderwijs vervangen door een nieuwe, veel aansprekender casus, die nu ook beschikbaar wordt voor studenten van technische universiteiten.
Het is voor de docenten aan de opleiding International Land and Water Management continu een uitdaging hoe ze theoretische lesstof kunnen vertalen naar de praktijk, op zo’n manier dat het voor studenten ook echt invoelbaar is. Het spreekt voor zich dat daarbij regelmatig gebruik wordt gemaakt van foto’s en video. Maar hoe doe je dit op zo’n manier dat het de realiteit ook zo goed mogelijk nabootst?
Gerlo Borghuis is docent aan deze opleiding en mede-coördinator van het vak Water Systems Design. Hij vertelt: “We maakten in dit vak gebruik van een oude casus die was gefilmd in India. De mensen die in die video een rol speelden hadden inmiddels allemaal al een andere functie, dus we konden de materialen niet meer updaten. Bovendien voelde het allemaal wat afstandelijk door de manier waarop het was gefilmd. Studenten kregen niet het idee dat zij daar ter plekke waren geweest. Terwijl we weten dat de leerervaring veel beter is als ze dat gevoel wél hebben.”
“We willen studenten het gevoel geven dat ze zelf op die locatie zijn geweest”
Samen met zijn collega Alex Bolding stapte hij naar het Wageningen Teaching & Learning Center, het aanspreekpunt op de WUR als je aan de slag wilt met onderwijsinnovatie. Zij organiseerden voor alle vijf docenten van het vak een redesign workshop. Hierin besprak het team samen hoe ze het vak opnieuw wilden vormgeven, welke rol de praktijkcasus daarin zou moeten spelen en hoe die praktijkcasus eruit moest gaan zien. Als vervolg daarop kwam het team nog een tweede keer bij elkaar om op basis van een aantal ideeën voor praktijkcasussen te stemmen welke het zou worden. De keus viel op Jordanië, waar Borghuis door een eerder project al veel contacten had. Het Teaching & Learning Center wees het team op de stimuleringsregeling Open en online onderwijs. “Die funding gaf ons de mogelijkheid om het ook echt goed aan te pakken”, zegt hij.
Online module ter vervanging van veldwerk
Studenten leren bij vak Water Systems Design om vanuit verschillende zienswijzen en achtergronden een technisch ontwerp te maken voor een watersysteem, dat ook moet worden ingebed in de lokale regelgeving. Het vak begint met vijf online modules, die allemaal een andere specialisatie van agrarisch waterbeheer behandelen, zoals grondwater of oppervlaktewater. Als ze het examen halen, gaan de studenten vervolgens in groepen van vijf aan de slag om voor de agrarische gebieden in Jordanië een watersysteem te ontwerpen. Borghuis: “De vijf specialisaties moeten in zo’n project bij elkaar komen, precies zoals dat in de praktijk ook gebeurt. Om de juiste keuzes te maken hebben studenten informatie nodig over hoe de regio eruitziet, welke infrastructuur er ligt, wat voor gewassen er worden geteeld, welke wet- en regelgeving er geldt en ga zo maar door. Normaal gesproken vergaar je die informatie door te praten met boeren en overheden, door de locaties te bekijken en veldwerk te doen. Dit alles wilden wij vatten in een online module.”
Heel even flitste het idee van VR voorbij, maar dat viel al heel snel weer af. “Als je dat realistisch wilt doen, wordt het al snel heel duur. Bovendien gaat de aandacht dan al snel naar de techniek, terwijl bij ons de inhoud centraal staat. Voor ons doel leent een combinatie van gewone video en 360-graden-beelden zich net zo goed”, zegt Borghuis.
Omdat hij ervaring had met filmen en monteren en wist hoeveel werk hierin gaat zitten, zocht hij direct contact met de AV-afdeling van de WUR. Zij stelden een cameraman beschikbaar die ook de montage op zich zou nemen.
“Voor ons doel leent gewone video in combinatie met 360-graden-beelden zich prima”
Filmen kost veel tijd
De eerste drie werkbezoeken aan Jordanië hadden als doel de locatie nog wat beter te onderzoeken, contacten te leggen en medewerking te vragen. Borghuis: “We hebben gepraat met boerenorganisaties, verschillende overheden waaronder het ministerie van Water, NGO’s en universiteiten. Want het doel is dat ons lesmateriaal straks ook aan de universiteiten daar gebruikt kan worden.”
Pas bij het vierde bezoek ging de cameraman mee om daadwerkelijk beelden te schieten: interviews met diverse stakeholders en video’s die de locaties goed laten zien. Dat leverde nog een spannend moment op toen het ministerie van Water hen verwarde met een ander project en sommeerde onmiddellijk te stoppen met filmen. “Maar gelukkig bood de Nederlandse ambassade hulp en bleek het op een misverstand te berusten”, zegt Borghuis met opluchting in zijn stem.
Opluchting was er ook toen het team na twee weken weer in het vliegtuig naar Nederland stapte. “We wisten dat het veel werk was, maar uiteindelijk onderschat je het toch. We hebben twee weken lang erg lange dagen gemaakt”, zegt Borghuis. “Gelukkig kregen we hulp van Ayoub, een master-student uit ons programma, iemand die Arabisch spreekt en fantastisch heeft geholpen bij het leggen van contacten in Jordanië. Ook heeft hij achteraf, toen wij al thuis zaten, nog wat aanvullende beelden geschoten.”
Beelden labelen
De cameraman wist hoe belangrijk het is om al bij het schieten de beelden te labelen. “Want je vergaart tientallen uren aan beeldmateriaal”, zegt Borghuis. “Onze cameraman had een database gemaakt waarin we na afloop heel gericht konden zoeken op onderwerp: beelden van kanalen, overzichtsbeelden, interviews met boeren, interviews met NGO’s et cetera..”
Door het labelen konden de vijf docenten makkelijk selecteren welke beelden en quotes uit interviews in welke volgorde gebruikt moesten worden in de cursus. Er was na de montage dan ook slechts één reviewronde nodig. Borghuis: “Dat kwam doordat we zo’n goed en lang voortraject hebben doorlopen. Iedereen had hetzelfde beeld van hoe het eruit moest komen te zien. Daardoor hebben we de juiste beelden geschoten en konden we er een consistent geheel van maken.”
“Door het intensieve voortraject hadden we aan één reviewronde voldoende”
Studenten enthousiast
Het vernieuwde vak is in de periode oktober-december 2023 voor het eerst gegeven. Drie studenten kregen de rol van critical follower. Borghuis: “Met hen hadden we wekelijks een gesprek om te horen wat hun ervaringen waren.” Aan het eind van het vak volgde een evaluatie met de hele groep. Die evaluatie is ook vergeleken met de evaluatie van de jaren ervoor.
Het resultaat stemt zeer tevreden, zegt hij niet zonder trots. “Studenten geven terug dat het heel realistisch is. Ze werken aan een echt probleem en ze ervaren de interviews alsof ze zelf met die mensen hebben gesproken. Door de goede kwaliteit van de beelden hebben ze het gevoel dat ze daar zelf in het veld hebben rondgelopen. Daardoor is de leerervaring heel intensief. Het is een prima vervanging voor zelf met studenten ter plekke veldwerk doen.”
Het vak wordt nu ook beschikbaar gemaakt binnen de technische universiteiten waar de WUR mee samenwerkt. Bovendien worden delen ervan gebruikt door twee universiteiten in Jordanië. Borghuis: “Onze droom is dat alle vijf universiteiten waar we mee hebben gesproken ons lesmateriaal uiteindelijk gaan inzetten, maar dat heeft tijd nodig. Het onderwijs in Jordanië is nog heel klassiek. Onze manier van online lesgeven staat nog ver van ze vandaan. Een aantal docenten is enthousiast, maar zij hebben ook tijd nodig om veranderingen door te voeren in hun onderwijs programma’s.” Wil je met eigen ogen zien hoe het lesmateriaal eruitziet en hoe gebruiksvriendelijk de user interface is.
Zelf aan de slag?
Wil je aan de slag met de ontwikkelde materialen van dit project? Lees meer over project Co-creatie van een proeftuin voor ontwerpcursus waterbeheer .