Praktijkverhalen
Lees de praktijkverhalen van projectleiders die mee hebben gedaan met de stimuleringsregeling Open en online onderwijs.
Docenten in de dop ontvangen directe feedback in VR
De lerarenopleidingen van Fontys en de HAN ontwikkelden samen een VR-leeromgeving waar studenten verschillende didactische en pedagogische scenario’s op een realistische manier kunnen oefenen en direct feedback ontvangen op hun...
Serious game helpt bij bespreekbaar maken van pedagogische waarden en idealen
De serious game het Pedagogisch Prioriteitenspel wordt al jaren gespeeld op verschillende lerarenopleidingen in ons land. Tijdens de coronapandemie ontstond de vraag: kunnen we hier ook een digitale variant van...
Vrije onderzoeksopdrachten in labonderwijs verhogen studentmotivatie
Wetenschappelijk onderwijs heeft tot doel studenten op te leiden tot kritische denkers. Bereik je dat als je alleen maar ‘kookboekrecepten’ gebruikt in het labonderwijs? De Universiteit van Amsterdam, Leiden Universiteit,...
Verbeterde leereffecten met collaborative VR
Iedereen kent wel de 3D-toepassingen met een VR-bril. Veel minder bekend is collaborative VR, dat je 3D ook online kunt benaderen, gewoon via een browser. Heeft deze vorm van VR...
Realistische videobeelden bij vak Water Systems Design geeft studenten intensieve leerervaring
Bij de opleiding International Land and Water Management leren studenten van Wageningen University & Research hoe ze in droge gebieden het watergebruik in de landbouw kunnen verbeteren. De oude praktijkcase...
Virtual reality kleuterklas opschalen: dit zijn de lessen
De Rijksuniversiteit Groningen ontwikkelde een VR-toepassing waarmee studenten van de academische pabo oefenen om orde te houden in een kleuterklas. Dit succesvolle project is met geld van de stimuleringsregeling Open...
Design thinking Open Resources Platform biedt inspiratie en wakkert creativiteit van studenten aan
Oplossingen voor vraagstukken met tegenstrijdige belangen, vind je niet met een rechtlijnige aanpak. Met Design thinking ligt de focus op het verbeelden van het mogelijke en het bedenken hoe daar...
VR-lesmethode PleitVRij naar volgende niveau getild
De VU, UU en RUG ontwikkelden gezamenlijk een VR-lesmethode om rechtenstudenten in een zeer realistische setting te laten pleiten, genaamd PleitVRij. De lesmethode is een succes, maar doorontwikkeling en opschaling...
Collectie digitale leermaterialen voor meten in de zorg nu voor iedereen beschikbaar
In iedere medische en paramedische opleiding wordt aandacht besteed aan het thema zinvol meten. Hoewel er al een gedeelde database voor HBO-opleidingen bestond met meetinstrumenten, was er nog geen plek...