Praktijkverhalen
Lees de praktijkverhalen van projectleiders die mee hebben gedaan met de stimuleringsregeling Open en online onderwijs.
Verbeterde leereffecten met collaborative VR
Iedereen kent wel de 3D-toepassingen met een VR-bril. Veel minder bekend is collaborative VR, dat je 3D ook online kunt benaderen, gewoon via een browser. Heeft deze vorm van VR...
Realistische videobeelden bij vak Water Systems Design geeft studenten intensieve leerervaring
Bij de opleiding International Land and Water Management leren studenten van Wageningen University & Research hoe ze in droge gebieden het watergebruik in de landbouw kunnen verbeteren. De oude praktijkcase...
Virtual reality kleuterklas opschalen: dit zijn de lessen
De Rijksuniversiteit Groningen ontwikkelde een VR-toepassing waarmee studenten van de academische pabo oefenen om orde te houden in een kleuterklas. Dit succesvolle project is met geld van de stimuleringsregeling Open...
Design thinking Open Resources Platform biedt inspiratie en wakkert creativiteit van studenten aan
Oplossingen voor vraagstukken met tegenstrijdige belangen, vind je niet met een rechtlijnige aanpak. Met Design thinking ligt de focus op het verbeelden van het mogelijke en het bedenken hoe daar...
VR-lesmethode PleitVRij naar volgende niveau getild
De VU, UU en RUG ontwikkelden gezamenlijk een VR-lesmethode om rechtenstudenten in een zeer realistische setting te laten pleiten, genaamd PleitVRij. De lesmethode is een succes, maar doorontwikkeling en opschaling...
Collectie digitale leermaterialen voor meten in de zorg nu voor iedereen beschikbaar
In iedere medische en paramedische opleiding wordt aandacht besteed aan het thema zinvol meten. Hoewel er al een gedeelde database voor HBO-opleidingen bestond met meetinstrumenten, was er nog geen plek...
Maak online leren motiverender met learning analytics
Kunnen we technologie inzetten om studenten die achterop dreigen te raken beter te motiveren? Kunnen we het leerresultaat nauwgezet monitoren bij lessen waar grote groepen studenten aan deelnemen? En kunnen...
Leerresultaten van serious gaming meten tijdens het spel
Serious gaming wordt steeds vaker ingezet in het hoger onderwijs. Maar hoe kun je meten wat studenten tijdens het spel hebben geleerd? De Open Universiteit ontwikkelde hiervoor een tool die...
Geneeskundeonderwijs laten voortborduren op elkaars leermaterialen
Open source software biedt programmeurs wereldwijd de mogelijkheid om samen te werken aan de code van een bepaald product. Via GitHub verspreidt die nieuwe code zich supersnel in zowel de...