Projecten

Zoekopdracht annuleren
Zoekresultaten op ''
Vakgebieden Exact en Informatica
Soort innovatie Tekst, Instructie en Opgaven, Video

In het project Open online Bètadidactiek werken Nederlandse lerarenopleidingen aan gezamenlijke online modules vakdidactiek voor bètavakken. De Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht ontwikkelden de infrastructuur en het procesmodel. Instelling Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht Doel en doelgroep Vakdidactiek is de spil van alle lerarenopleidingen. Om de vakken wis, natuur- en scheikunde verder te professionaliseren, lanceerden de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht het project Open Online Bètadidactiek. Het project bestaat uit vier open online modules, waarin aankomende leraren wis-, natuur- en scheikunde gericht aan hun vakdidactiek kunnen werken. De modules helpen docenten om didactische vaardigheden te ontwikkelen die aansluiten...

Lees meer
Vakgebieden Techniek
Soort innovatie Tekst, Instructie en Opgaven

Op het digitale platform Sketchlab krijgen (ingenieur)studenten handtekeninstructies en -opdrachten aangeboden. Die kunnen zij thuis en tijdens werkcolleges verwerken en ze krijgen feedback op hun uitwerkingen van docenten en medestudenten. Instelling Universiteit Twente Doel en doelgroep Het doel van het project is om het handtekenonderwijs efficiënter en aantrekkelijker te maken voor studenten van de opleidingen Creative Technology en Industrial Design. Dat betekent dat het tekenonderwijs minder docentafhankelijk is, de student ook thuis en in eigen tempo schetsvaardigheden kan leren en feedback krijgt van medestudenten en docenten. Daarnaast kan via het platform de ontwikkeling van de student gemonitord worden. Resultaten Bij de opleiding Creative Technology is een pilot...

Lees meer
Vakgebieden Exact en Informatica
Soort innovatie Game en Spel

Met dit project wil de Universiteit Twente (UT) onderwijs over computernetwerken beschikbaar stellen aan een wereldwijd publiek en in het bijzonder andere universiteiten. Ze gebruiken daarbij ‘challenges’ als onderwijsvorm. Bovendien hoopt de UT een impuls te geven aan het gebruik van challenges in haar eigen onderwijs.  Instelling Universiteit Twente (UT) Doel en doelgroep De Universiteit Twente werkt voor het onderwijs over computernetwerken al een aantal jaren met ‘challenges’. Dit is een online onderwijsvorm waarin studenten een probleem uit het vakgebied in beperkte tijd moeten oplossen. De oplossing wordt automatisch getest en resulteert in een score. Die score zorgt voor competitie...

Lees meer
Soort innovatie MOOC, Tekst, Instructie en Opgaven
Vakgebieden Techniek

Onderwijs in wetenschappelijke methoden is vaak losgekoppeld van het daadwerkelijk gebruik ervan. In The scientific method –learning by doing, een modulaire online cursus van Wageningen University, wordt de verbinding tussen leren over wetenschappelijke methoden en het toepassen ervan wél gemaakt. Instelling Wageningen University & Research (WUR) Doel en doelgroep Wetenschappelijke kennis is een van de belangrijkste bouwstenen van academische vorming. Toch hebben studenten niet altijd een goed inzicht in de vraag hoe die wetenschappelijke kennis tot stand komt, en wat hun eigen rol daarin is. In het project The scientific method –learning by doing leren studenten wat de essentiële stappen van de wetenschappelijke...

Lees meer
Soort innovatie MOOC, Video
Vakgebieden Techniek

Betastudenten werken met onderzoekstools voor data-analyse en datavisualisatie, maar kunnen vaak zelf niet programmeren. Daarom heeft de Universiteit van Amsterdam een open en online cursus ontwikkeld voor deze vaardigheid. Een project uit de stimuleringsregeling Open en online onderwijs 2016. Het project in het kort In veel vakgebieden worden problemen computationeel aangepakt: bijvoorbeeld met simulaties, data-analyse en datavisualisatie. Studenten leren vaak wel om tools te gebruiken voor deze methoden, maar leren geen algemene programmeervaardigheden om zelf data te visualiseren, hypotheses te testen of modellen te simuleren. Aan de Universiteit van Amsterdam krijgen daarom alle bachelorstudenten van de bètafaculteit een online programmeercursus,...

Lees meer
Vakgebieden Aarde en Milieu
Soort innovatie Tekst, Instructie en Opgaven

Excursies vormen voor veel studies een belangrijk middel voor leren op locatie. Om het rendement van deze leermomenten te vergroten, riep de Universiteit Utrecht het project ‘Naar buiten! Open en online onderwijs op locatie’ in het leven. Dit onderwijsontwerp ondersteunt excursies met online les-, kaart- en verdiepingsmateriaal. Instelling Universiteit Utrecht Doel en doelgroep Excursies hebben voor veel studies een toegevoegde waarde. Die waarde wordt nog groter als de studenten tijdens hun excursie toegang hebben tot online studiemateriaal. Het project ‘Naar buiten!’ ondersteunt excursies door studenten op locatie toegang te bieden tot digitale kaarten, mobiele e-lectures en locatie-specifieke opdrachten. Door de...

Lees meer
Vakgebieden Gezondheid
Soort innovatie Video

Practica zijn een belangrijk hulpmiddel om studenten door middel van ervaring te laten leren. Helaas is het aanbieden van practicumonderwijs tijdrovend en kostbaar. Om de practica laagdrempeliger te maken, ontwikkelde Wageningen University meer dan honderd online practicumclips met relatief simpele handelingen, opstellingen en apparaten. Instelling Wageningen University & Research (WUR) Doel en doelgroep Practica zijn een belangrijk onderdeel van het onderwijsaanbod in Life Sciences, maar het opzetten van practica kost veel tijd en de faciliteiten zijn vaak kostbaar. Om de practica sneller en gemakkelijk uit te kunnen voeren, riep Wageningen University het project Practicumclips Life Sciences in het leven. Het...

Lees meer
Vakgebieden Gezondheid
Soort innovatie Tekst, Instructie en Opgaven

Kennis van ecotoxicologie en milieutoxicologie is voor steeds meer studenten van belang, maar tot voor kort ontbrak het aan een studieboek dat dit vakgebied in de volle breedte belicht. Door het samenstellen van een open access studieboek op het gebied van de ecotoxicologie en milieutoxicologie, kunnen studenten putten uit een compleet en actueel kennisaanbod. Instelling De Vrije Universiteit in samenwerking met Universiteit van Amsterdam (UvA), Wageningen University (WU), Universiteit Leiden (UL), Radboud Universiteit (RU) en Open Universiteit (OU) Doel en doelgroep Tot voor kort bestond er geen studieboek dat in de volle breedte aandacht besteedt aan ecotoxicologie en milieutoxicologie. Deze...

Lees meer