Projecten

Zoekopdracht annuleren
Zoekresultaten op ''
Soort innovatie (Peer)Feedback

Studenten moeten in het laboratorium snel en foutloos berekeningen kunnen maken, maar blijken de benodigde vaardigheden onvoldoende te beheersen. Daarom ontwikkelt de Universiteit Maastricht een online tool, OLaF, waarmee studenten zich zelfstandig kunnen trainen in lab-rekenvaardigheden. "Hierdoor maken de studenten minder fouten tijdens het dure lab-onderwijs en houden docenten veel tijd over om te besteden aan de begeleiding van de experimenten." Herman Popeijus, universitair hoofddocent en toetsexpert Lees hier de ervaringen Instelling Universiteit Maastricht Doel en Doelgroep Het doel van dit project is om de lab-rekenvaardigheden van studenten op het noodzakelijke niveau te brengen. Hiertoe wordt een online tool ontwikkeld:...

Lees meer
Soort innovatie (Peer)Feedback

Dit project richt zich op het interprofessioneel werkplekleren in de zorg te versterken en studenten (wo, hbo en mbo) in staat te stellen van en over elkaar te leren. Hiervoor worden bestaande face-to-face bijeenkomsten verrijkt met online peer feedback. Zodat het leermateriaal en de werkvormen aansluiten bij de  denkniveaus van studenten van wo, hbo en mbo. Deze aanpak wordt INTER-ACTIE genoemd. De aanpak wordt aangeboden binnen een bestaande, digitale tool. Instelling Universiteit Maastricht, Hogeschool Zuyd Doel en doelgroep Het centrale doel is het integreren van peer feedback in een bestaande digitale tool, waarbij leermaterialen en feedbackscenario’s aansluit bij de diverse...

Lees meer
Soort innovatie (Peer)Feedback
Vakgebieden Techniek

Studenten van de opleidingen Werktuigbouwkunde (WTB) en Bachelor Built Environment (BBE) van de Hogeschool Utrecht hebben moeite met het tekenen van Vrijlichaamsschema’s (VLSen), inclusief bijbehorende diagrammen. Om het probleem aan te pakken, moeten studenten meer oefenen en meer feedback krijgen. In dit project wordt hiervoor een oplossing gezocht door een aantal verbeteringen aan te brengen in een bestaande app: de Step-Wise app. Instelling Hogeschool Utrecht Doel en doelgroep Doel van het project is om studenten WTB en BBE meer te laten oefenen met Vrijlichaamsschema’s en de bijbehorende diagrammen. Daarbij moeten ze gerichte feedback krijgen, zonder de docenten extra te belasten....

Lees meer
Soort innovatie (Peer)Feedback

Studenten leren het meeste als ze veel kunnen oefenen in een veilige omgeving. Formatieve toetsing is daarvoor een zinvol middel, maar legt een groot beslag op de onderwijscapaciteit. Dit project richt zich op vereenvoudiging en automatisering van formatieve toetsing.  Het beoogde resultaat bestaat uit een reeks toepassingen om snel toetsen te maken en de studenten van gepersonaliseerde feedback te voorzien. Instelling Rijksuniversiteit Groningen Doel en doelgroep Het eerste doel van dit project is het proces van formatieve toetsing te vereenvoudigen en te automatiseren door middel van ict. Na dit project beschikken leerkrachten over een reeks toepassingen waarmee ze snel toetsen...

Lees meer
Soort innovatie (Peer)Feedback

Dit project heeft tot doel om feedback bij grootschalig onderwijs te verbeteren en toegankelijker te maken. Daartoe is inzicht nodig in de wijze waarop feedback tools bijdragen aan beoogde leerresultaten. Hiertoe wordt een dashboard (IguideME) geïntegreerd in de leeromgeving.  Deze tool verzamelt en visualiseert data vanuit verschillende diverse feedback tools. Op deze wijze wordt gepersonaliseerde feedback bij grootschalig online onderwijs mogelijk gemaakt. “Ik ben ontzettend geïnteresseerd in hoe we evidence-based het onderwijs kunnen verbeteren. Het geven van feedback is één van de thema’s waar ik me over buig”  Universitair docent Erwin van Vliet - Projectleider Feedback GO Lees hier zijnpraktijkverhaal...

Lees meer
Soort innovatie Game en Spel

In dit project is een simulatiegame ontwikkeld die HBO-opleidingen kunnen gebruiken om studenten op stimulerende wijze kennis te laten maken met de opeenvolgende stappen van een onderzoeks-, ontwerp-, of veranderingsproject. https://www.youtube.com/embed/nKKoNEZBsZ8 Lees het verslag of bekijk de terugblik van Webinar Verschillende smaken in peerfeedback, waarin het project DBE peer feedback Sprint wordt besproken.  Instelling NHL-Stenden Hogeschool Doel en doelgroep In het HBO verwerven studenten in toenemende mate hun competenties door te werken aan realistische onderzoeks-, ontwerp- of veranderingsprojecten, in opdracht van bedrijven en instellingen. Deze simulatiegame helpt opleidingen er voor te zorgen dat studenten beter voorbereid aan deze praktijkprojecten kunnen beginnen....

Lees meer
Soort innovatie Game en Spel

Dit ‘Gamebrics’ project combineert online activerend leren (via scenario-based serious games) én online formatief toetsen (via analytical e-rubrics). Het project integreert beide elementen op een vernieuwende wijze en zorgt voor een evaluatie in de onderwijspraktijk. Het beoogde resultaat is een gebruiksvriendelijke en gevalideerde tool voor docenten. https://player.vimeo.com/video/736059436?h=85b0f185dc Gamebrics_Promo from PenOW on Vimeo. Hiermee kunnen ze (virtuele) begeleiding mét geautomatiseerde (synchrone) formatieve assessment van analytische vaardigheden realiseren. “Wij wilden studenten graag tijdens het spelen van de game terugkoppeling geven over hun leren, en niet pas achteraf. Ook wilden we die leerresultaten graag in een dashboard monitoren, zodat zowel de student als de docent tijdens de...

Lees meer
Soort innovatie Game en Spel

Het Pedagogisch Prioriteitenspel en de Pedagogische Prioriteitenscan vormen een laagdrempelig instrument waarmee studenten hun pedagogische waarden en idealen kunnen verkennen. In dit project willen de Hogeschool Rotterdam en de Hogeschool Arnhem en Nijmegen spel en scan verenigen in één online-applicatie. Deze app helpt studenten hun pedagogische waarden en idealen in kaart te brengen en onderwerp van reflectie te maken. Instellingen Hogeschool Rotterdam (penvoerder), Hogeschool Arnhem en Nijmegen Doel en doelgroep In dit project willen we het activerende onderwijs dat deel uitmaakt van het Pedagogische Prioriteitenspel vertalen naar een online context. De ervaringen met het fysieke spel leren dat studenten: Op basis...

Lees meer