Projecten

Zoekopdracht annuleren
Zoekresultaten op ''
Soort innovatie (Peer)Feedback
Vakgebieden Exact en Informatica

Het doel van dit project is om een leerplatform te maken voor studenten, student-assistenten en docenten voor de opleiding CreaTE (het bachelorprogramma CreativeTechnology), om een praktijkgemeenschap op te richten met een specifieke visie op wat goed softwareontwerp is. https://youtu.be/QTwEtvUzptQ Instelling Universiteit Twente Doel en doelgroep Atelier biedt een online omgeving die docenten faciliteert in het geven van feedback aan studenten. Het prototype van Atelier wordt gebruikt in module 1 van studiejaar 2019/2020 bij CreaTE. Na module 1 wordt het prototype en het gebruik ervan geëvalueerd. De definitieve versie van Atelier wordt na vijf maanden geïmplementeerd, voorafgaand aan module 4 in het studiejaar 2019/2020. De doelgroep...

Lees meer
Vakgebieden Interdisciplinair
Soort innovatie Onderwijsconcepten

In het project Begeleiden in Synchroon Online oNderwijs (BISON) staat samenwerkend leren in de virtuele klas centraal. Het projectteam ontwikkelt en evalueert verschillende scenario’s voor online samenwerkend leren. Dit resulteert in een elektronisch handboek met richtlijnen, instructies en voorbeelden voor het ontwerpen, ontwikkelen en verzorgen van samenwerkend leren in de virtuele klas. Parallel hieraan worden workshops voor docenten aangeboden. Instelling Open Universiteit Doel en doelstelling Het doel van het project is om docenten te bekwamen in het ontwerpen, ontwikkelen en begeleiden van online samenwerkend leren  in de virtuele klas. De virtuele klas is een omgeving op het internet waar studenten gelijktijdig samenkomen...

Lees meer
Vakgebieden Taal en Communicatie
Soort innovatie Tekst, Instructie en Opgaven

Studenten binnen het universitair theologisch onderwijs moeten klassiek Hebreeuws en Grieks leren om bronnen op wetenschappelijke wijze te bestuderen. De traditionele onderwijsmethoden met behulp van voorbeeldschema’s (paradigma’s) kennen veel praktische bezwaren en zijn niet effectief. Daarom ontwikkelden de PThU en VU online leermaterialen waarin de theoretische kennis verworven wordt op basis van concrete teksten. Het idee is dat docenten in binnen en buitenland kunnen bijdragen aan het ontwikkelen en delen van deze leermaterialen. Instelling Protestantse Theologische Universiteit (PThU), Vrije Universiteit Doel en doelgroep In dit project hebben de samenwerkende instellingen adaptieve hypermedia ontwikkeld. Dit zijn online leermaterialen waarin de studenten...

Lees meer
Vakgebieden Exact en Informatica
Soort innovatie Tekst, Instructie en Opgaven

In dit project bundelen OU en TU/e de krachten om een Java-opgavenbank te ontwikkelen om leermaterialen uit te wisselen voor bachelorstudenten informatica en ict. Instelling Open Universiteit Nederland en Technische Universiteit Eindhoven Doel en doelgroep Het doel van het project is open leermateriaal voor een langere termijn gezamenlijk te delen, hergebruiken en (door) te ontwikkelen. Het gaat om Java-leermateriaal voor bachelorstudenten aan alle informatica- en ict-opleidingen op HBO en universitair niveau. Het project heeft de volgende doelstellingen: Studenten oefenen meer en maken meer Java-opgaven. Docenten krijgen meer inzicht in de voortgang van studenten. Er is minder menskracht nodig om opgaven...

Lees meer
Vakgebieden Techniek
Soort innovatie Tekst, Instructie en Opgaven, Vakcommunity

Met het project Ethics Education for Engineers willen de instellingen zo'n 60 ethische CBEs publiceren, zodat docenten van de 4 instellingen (en daarbuiten) de cases kunnen (her)gebruiken in ethiekonderwijs aan studenten van ingenieursopleidingen. https://youtu.be/AdBU0k0AnV4 Instelling Technische Universiteit Eindhoven (TUe), Technische Universiteit Delft (TU Delft), Universiteit Twente (UT) en Wageningen University & Research (WUR), samenwerkend in het 4TU Centre for Ethics and Technology (4TU.Ethics). Doel en doelgroep Het doel van dit project is om 60 ethische CBEs op een eenduidige, gestructureerde en open manier te publiceren. Op deze manier kunnen alle opleidingen van de betrokken instellingen gebruikmaken van de cases in hun ethiekonderwijs....

Lees meer
Vakgebieden Exact en Informatica
Soort innovatie Tekst, Instructie en Opgaven

Voor de opleiding Nanobiologie zijn nog onvoldoende specifieke leermaterialen beschikbaar. Een geïntegreerde collectie open onderwijsmaterialen moet er de komende jaren voor zorgen dat de literatuurkloof en taalbarrière tussen biologie en natuurkunde verdwijnen. https://youtu.be/82fG7eWtnFY Instelling Technische Universiteit Delft (TUD), Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) Doel en doelgroep De bachelor- en masteropleiding Nanobiologie slaat een brug tussen toegepaste fysica en medische biologie. Hoewel het programma een groot succes is en er elk jaar meer studenten willen aansluiten dan er mee kunnen doen, is er een gebrek aan specifieke vakliteratuur. De leermaterialen die nu in het onderwijsprogramma worden gebruikt zijn geschreven vanuit een natuurkundig...

Lees meer
Vakgebieden Recht en Bestuur
Soort innovatie VR, Visualisatie (3D/360 video)

Dit project is opgezet om rechtenstudenten beter te leren pleiten. Ze krijgen de gelegenheid om te oefenen en feedback te ontvangen in een authentieke setting. Hiertoe wordt een virtuele, maar authentieke rechtszaal ingericht met behulp van Virtual Reality. Studenten van verschillende instellingen kunnen elkaar hier (virtueel) ontmoeten en feedback geven. Op deze manier kunnen zij op een realistische manier hun spreekvaardigheid oefenen én van elkaar leren. Hun eerste reactie; ‘wat een gave ervaring!’ "Het fijne van de online omgeving is dat ook studenten van andere instellingen meekijken en feedback geven. Dit maakt de feedback eerlijker en waardevoller." Sylvia Moes -...

Lees meer
Vakgebieden Recht en Bestuur
Soort innovatie VR

Dit project bouwt voort op het innovatieproject Pleitvrij; het is bedoeld om rechtenstudenten in een VR-omgeving te laten oefenen met pleiten in een rechtszaal. Het project richt zich nadrukkelijk op stressbestendigheid en studentwelzijn. Nieuw in dit project is de mogelijkheid om vanuit huis deel te nemen en non-verbaal gedrag te oefenen. Verder heeft de rol van de rechter een volwaardige plaats gekregen. De student die heeft gepleit of die de rol van rechter oefende kan een opname van zichzelf en de feedback zelf downloaden vanaf de PleitVRij website. Studenten beoordelen niet alleen de rechter of advocaat, maar oefenen ook met...

Lees meer