Projecten

Zoekopdracht annuleren
Zoekresultaten op ''
Soort innovatie Learning analytics

In dit project onderzoeken we een manier om online leren motiverender te maken door gebruik te maken van interventies gericht op gepersonaliseerd en gedifferentieerd leren.  Deze interventies houden rekening met de persoonlijke tekortkomingen en problemen van de leerlingen. Hiertoe combineren we data vanuit Learning Analytics met gepersonaliseerde mindset-interventies, gericht op gedragsverandering. “Deze manier van het verhogen van de leerresultaten is niet voorbehouden aan technische vakken. Je kunt het toepassen bij alle vakken die je aan grote groepen tegelijk geeft.” Uwe Matzat Docent & onderzoeker Technische Universiteit Eindhoven Lees het praktijkverhaal Instelling Technische Universiteit Eindhoven Doel en doelgroep In dit project...

Lees meer
Soort innovatie (Peer)Feedback, Onderwijsconcepten

De Haagse Hogeschool wil het gebruik van peer feedback stimuleren en faciliteren. Binnen de hogeschool kunnen opleidingen nu al gebruik maken van de applicatie Feedbackfruits. De online tool is echter geen garantie voor een effectieve inzet in het onderwijs. https://www.youtube.com/embed/hx-UznOMj5E Bekijk de terugblik of lees het verslag van webinar Het invoeren van peerfeedback. In dit project wordt nagegaan hoe online peer feedback effectief  kan worden ingezet in blended onderwijs. Instelling De Haagse Hogeschool Doel en doelgroep Het doel van dit project is om effectieve online peer feedback in te zetten in blended onderwijs. Na twee jaar moet elk van de zeven deelnemende...

Lees meer
Soort innovatie Onderwijsconcepten

Het schrijven van een scriptie in een eenjarige master vormt een veelzijdige uitdaging voor studenten en hun begeleiders. In het project Learning by Doing ontwikkelt de Universiteit Maastricht een online ruimte waar studenten hun afstudeertraject gedurende hun MA-programma kunnen managen. Instelling Universiteit Maastricht Doel en doelgroep Het schrijven van een masterscriptie is een gecompliceerd traject waarin studenten en docenten gemakkelijk de draad kunnen kwijtraken. Studenten beginnen vanuit verschillende onderwijsachtergronden en internationale locaties aan hun masterscriptie, waardoor het ontwikkelen van hun onderzoeksvaardigheden maatwerk is. Bovendien zijn er vaak veel verschillende mensen bij hun begeleiding betrokken. Met het online pakket Learning by...

Lees meer
Soort innovatie (Peer)Feedback, Onderwijsconcepten

Sociale interactie met medestudenten en docenten is een belangrijke voorwaarde voor computerondersteund samenwerkend leren. In het project Feedback en Reflectie in Online Collaboratief Leren (FROCOLE) werkt de Open Universiteit aan de ontwikkeling van een mobiele app die de sociale interactie verbetert op basis van feedback en reflectie. Frocole: de app voor feedback en reflectie bij samenwerkend leren Samenwerkend leren of collaboratief leren is niet alleen gericht op de ontwikkeling van de eigen kennis en persoon, maar ook op het verder helpen van de ander. Opleiders en onderzoekers van de Open Universiteit (OU) bedachten en ontwikkelden de Frocole-app om het feedback-...

Lees meer
Soort innovatie Onderwijsconcepten

Studenten van de Engelstalige bacheloropleiding geneeskunde aan de Universiteit Maastricht moeten in een Nederlandstalig ziekenhuis kunnen functioneren. Daartoe moeten ze beschikken over medische professionele communicatievaardigheden in het Nederlands. De Universiteit Maastricht ontwikkelt daarom een blended learning-omgeving om de professionele taalverwerving te vergemakkelijken. De studenten krijgen binnen deze omgeving feedback van zowel docenten als van hun medestudenten. Instelling Universiteit Maastricht Doel en doelgroep De Universiteit Maastricht ontwikkelt een blended learning-omgeving voor studenten van de Engelstalige bacheloropleiding Geneeskunde. Deze omgeving ondersteunt de studenten bij het verwerven van communicatievaardigheden in academisch en medisch Nederlands als onderdeel van hun professioneel gedrag. Thema’s die daarbij...

Lees meer
Soort innovatie Onderwijsconcepten

De UU ontwikkelt samen met de TU/e en WUR een synchrone en interdisciplinaire cursus over Sustainability Challenges (duurzaamheidsuitdagingen). Deze cursus bestaat uit wekelijkse online werkcolleges, een groepsproject en een digitaal examen. https://www.youtube.com/embed/tqtX7VaFZfc Presentatie & demonstratie van 2 stimuleringsregelingprojecten: The imprinted brain & Education of the Future “Door online onderwijs kun je eenvoudig (inter)nationaal samenwerken zonder te reizen en je maakt het onderwijs beter toegankelijk voor mensen die door een ziekte of handicap niet fysiek aanwezig kunnen zijn” Universitair hoofddocent Karin Rebel van Universiteit Utrecht. Lees haar praktijkverhaal De werkcolleges zijn interactief en maken gebruik van de feedbackfaciliteiten van de Virtual...

Lees meer
Soort innovatie Onderwijsconcepten

In dit project introduceert de Universiteit Utrecht een actiegericht toetsmodel op basis van de effectuation theory. Deze theorie biedt vijf principes die leidend zijn bij het creëren van waarde in onzekere situaties. Het resultaat is een gevalideerd toetsmodel dat bij tien vakken is geïmplementeerd. "Innovatie vraagt erom dat je leert van de weg ernaartoe, van de fouten die je maakt" Rianne Poot - Programmadirecteur bij het Centre for Entrepreneurship van de Universiteit Utrecht en docent ondernemerschap. Lees het praktijkverhaal Instellingen Universiteit Utrecht (penvoerder), Wageningen Universiteit en Technische Universiteit Eindhoven Doel en doelgroep Universiteiten worden meer dan ooit uitgedaagd om studenten...

Lees meer
Soort innovatie Onderwijsconcepten

De COVID-19 pandemie heeft het belang van kwalitatief goed online onderwijs onderstreept. Daarbij is gebleken dat het lastig is om leerdoelen op hogere cognitieve niveaus via online onderwijs te realiseren. Daarnaast is het van belang dat studenten vaardigheden ontwikkelen om zich zelfstandig nieuwe kennis eigen te maken.  Dit project wil deze knelpunten aanpakken door het ontwikkelen, evalueren en implementeren van een nieuw didactisch concept: de ‘Leer-Doceer-Loop’, ofwel Le-Do-Loop. “De methodes die bestonden voor online onderwijs waren enorm gericht op het zenden van informatie. Het inspireerde ons om na te denken over alternatieve, meer interactieve lesmethoden." Agnes Berendsen - Docent Wageningen...

Lees meer